Školné základ života!
A
zase to školné. Při pročítání Twitteru jsem narazil na
článek http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012030403
a jelikož je neděle a já mám dost času, tak jsem se rozhodl reagovat alespoň na některé teze tohoto článku.
Debata
o školném se vlastně točí okolo dvou argumentů. 1. Proč by
studenti neměli platit, když jim vzdělání přinese výhodu? 2.
Proč by daňový poplatník měl platit někomu jeho studium? Pro
přehlednost tentokrát začneme bodem 1.
Je
samozřejmé, že vzdělání poskytuje člověku výhody. Větší
uplatnění na trhu práce, zpravidla i větší finanční
ohodnocení. Jenže stejné výhody přináší i místo, ve kterém
žijeme. Zatímco v Praze čekají na jedno pracovní místo 4 lidé,
v Třebíči je to lidí 38. Měli by tedy Pražáci platit nějaké
peníze za to, že díky místu kde žijí, mají lepší uplatnění
na trhu práce? Jistě, že ne, namítnete, do Prahy se přece může
přestěhovat každý a získat tak také tuto výhodu. Stejně je to
ale s vysokou školou.
A
proč by měli daňoví poplatníci platit někomu jeho studium? Za
prvé netvrdím, že by měli, ale v našem okolí existuje mnoho
dalších příkladů, kdy všichni platí určité skupině.
Například kousek od mé koleje se hloubí tunel Blanka. Typický
příklad kdy jsou peníze každého Pražana použity ke prospěchu
určité skupiny obyvatelstva, v tomto případě jde o řidiče
automobilů. Dalším příkladem jsou dětská hřiště, platí je
každý, ale ne všichni je využíváme. Jde zkrátka o to, že
některé investice se na první pohled vyplatí jen určité
skupině, na pohled detailnější však i společnosti jako celku.
Myslí si snad někdo, že bez vysokoškolsky vzdělaných lidí, by
společnost dosáhla stejného vývoje? Nehledě na to, že
vysokoškolák, díky tomu, že má větší plat, platí i vyšší
daně a tím v podstatě více než splatí finance, které do něj
společnost investovala.
Na
závěr si, jako správný student práv, pomohu citací zákona.
Nepůjde jen o nějaký zákon, nýbrž o Listinu základních práv
a svobod (2/1993 Sb.), konkrétně článek 33, odstavec 2: "Občané
mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních
školách, podle schopnosti občana a možností společnosti též
na vysokých školách." Zavedením školného tedy
přiznáváme, že naše společnost již nemá možnosti si toto
privilegium udržet. Zkrátka a dobře na to prostě nejsou peníze.
A to je také jediný důvod, proč školné zavést. Neexistují
ušlechtilé důvody o vzdělání jako investici, jde jen o zástěrku
toho, že školné je pouze další daň, jen další způsob, jak z
určité skupiny obyvatel dostat peníze, které státní kase chybí.
Ve své podstatě nevidím rozdíl mezi školným a vyšším
zdaněním bohatých. (logicky vycházím z argumentu zastánců
školného, že vysoká škola poskytuje lepší životní uplatnění)
Nejhorší na celé věci je pak fakt, že vyšší zdanění
bohatých je "spravedlivější a sociálnější", než
školné. Nepostihne totiž například učitele, či jiné
vysokoškolské profese, které dosahují sotva průměrných
platů. Neříkám, že jsem proti, zkrátka mi jen vadí, za co
všechno jsou lidé schopni vydávat obyčejné daně, které se
zavádí jen proto, aby měla státní kasa více finančních
prostředků. Nejpodivnější na celé věci je fakt, že největší
odpůrci vyšších daní pro bohaté jsou zároveň ti, kteří
nejvíce podporují školné a naopak.
Žádné komentáře:
Okomentovat